Nagyjából ez merült fel kérdésként a mai vitanapon, amit a nyest.hu szervezett
Laikusok, szakértők, tanárok és szülők beszélgettek arról, hogy van-e értelme nyelvtant tanulni. Főleg úgy, ahogy a legtöbb iskolában most tanítják. Kell-e nekem tudni, hogy a jelzős szerkezet, amit nap-mint-nap rendszeresen használok, hogyan tipizálható? Kell-e a hetedikes gyereknek tudni, mi a melléknévi igenév és milyen határozóink vannak?
Mindenki tud magyarul aki magyar. Kell-e neki iskolában ezt a nyelvet oktatni? Ahogy Schiller Mariann fogalmazott, mindenki emészt, nem az iskolában kell megtanulnia ezt hogyan csinálja "jól"...
Véleményem szerint, és ebben a szakértők is egyet értettek, anyanyelvünket azért kell tanulni, hogy megismerjük, hogyan működik. Másrészt azt is jó (lenne) megtanulni, hogy milyen a konvencionális nyelvhasználat, miért ne "-suk-sük-öljünk" ha tovább akarunk tanulni. Sajnos, a stílusgyakorlat, a nyelvhasználat fortélyainak oktatása nem bevett szokás, pedig a nyolc általánost végzettnek is (és neki különösen!!) fontos lenne pl. azt megtanulni, hogyan kell egy kérelmet megfogalmazni.
Egy másik gyakran hangoztatott érv az, hogy a magyar nyelven keresztül tudjuk elsőként megérteni, mi az a főnév és mi a jelző, és ezek a fogalmak segítenek majd abban, hogy idegen nyelvet tanuljunk.
Egyszóval a nyelvet - még az anyanyelvünket is - meg kell ismernünk, felfedeznünk, megértenünk, mi mindenre használható. Mert ez is egy kompetencia, amire mindenkinek szüksége van. Jó lenne, ha a helyes használatát nem csak a "magyartanár" óráin, hanem minden oktatási-tanulási helyzetben elsajátíthatnánk. Mert ez minden tanár felelőssége.